قاره قطب جنوب

 

قاره قطب جنوب (آنتارکتیکا Antarctica)، قاره منجمدی است که قطب جنوب زمین را احاطه کرده است و دریاهای بسیار سرد و منجمد آن را احاطه کرده اند. قاره قطب جنوب خانه بسیاری از جانوران است. به ویژه دریاهای قاره قطب جنوب سرشار از زندگی هستند واز پلانکتون میکروسکوپی گرفته تا بزرگ ترین جانوری که تاکنون بر روی زمین زندگی کرده است، یعنی نهنگ آبی در این دریاها زندگی می کنند.

قاره قطب جنوب سردترین، پربادترین و خشک ترین مکان روی زمین است. سردترین  دمایی که تاکنون بر روی زمین ثبت شده مربوط به قاره قطب جنوب است و نزدیک به 129- فارنهایت (89- سانتی گراد) بوده است. اما در خشکی قاره قطب جنوب اشکال زیادی از زندگی وجود ندارد. بیشتر خشکی قاره قطب جنوب یک بیابان منجمد، با بارش کمتر از بیابان صحرا است (زیر دو اینچ=پنج سانتی متر در سال). اما شگفت انگیز است که 70 درصد آب تازه زمین در منطقه قطب جنوب منجمد شده است 

 

همه جانوران قاره قطب جنوب با زندگی در شرایط بی نهایت سرد تطبیق پیدا کرده اند. بعضی ها مثل نهنگ ها، سیل ها و پرندگان یک لایه عایق از چربی برای محافظت در مقابل سرما دارند. دیگران مثل بسیاری از ماهی ها و حشرات، مواد شیمیایی مخصوصی در خونشان دارند (پروتئین ضد انجماد) که آنها را از منجمد شدن حفظ می کند. بسیاری از جانوران (مانند پنگوئن ها و سیل ها) یک شکل بدن فشرده و پوست ضخیم دارند که به حفظ گرمای بدنشان کمک می کند. پرندگان هم پرهای پرهای کرک دار ضدآبی دارند. 

 

بعض از جانوران در طول سردترین ماه های سال قاره قطب جنوب را ترک می کنند. جانورانی مثل نهنگ هامپبک Humpback به آب های گرم تر مهاجرت می کنند تا بعد از خوردن مقادیر عظیمی کریل krill (نوعی سخت پوست قاره قطب جنوب) در آب های قاره قطب جنوب تولید مثل کنند. بسیاری از جانوران دیگر (مثل پنگوئن امپراتور) در تمام سال در قاره قطب جنوب می مانند.

بعضی از موجودات زنده قاره قطب جنوب عبارتند از: کریل که نوعی سخت پوست قاره قطب جنوب است و به وسیله جانوران دیگر به ویژه نهنگ ها خورده می شود، پرستوی دریایی قطبی، نهنگ آبی، پنگوئن امپراتور، نهنگ هامپبک، نهنگ مینک، اختاپوس، نهنگ قاتل، پنگوئن، ستاره دریایی، نهنگ اسپرم، ماهی مرکب که جانوری ده بازویی است، سیل ودل و زوپلانکتون.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد