جنگل آمازون

 

آمازون، نام جنگل بسیار بزرگی در امریکای جنوبی است. جنگلهای بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد می‌باشند. متوسط درجه حرارت، در مرکز آمازون، در حدود ۳۰ درجه سانتیگراد (۸۶ درجه فارنهایت) غربی‌ترین بخش این منطقه، در حدود ۲۵ درجه سانتیگراد (۷۶ درجه فارنهایت) می‌باشد. تقریباَ هر روزه باران سنگینی در سرتاسر آمازون می‌بارد.

یافته های اخیر محققان آمریکایی و برزیلی حاکی از آن استا که عمر درختان جنگل های آمازون که پیش از این ۳۰۰ سال بر آورد می شد به ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سال می رسد.به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس محققان برزیلی به همراهی محققان آمریکایی با روش رادیوکربن عمر درختان سالخورده در جنگل های آمازون را یکبار دیگر مورد تخمین قرار دادند.یافته های این تحقیق حاکی از آن است که عمر این درختان بسیار بیشتر از ۳۰۰ سالی است که قبلا برآورد شده بود و حداقل به ۷۵۰ سال و حداکثر ۱۰۰۰ سال می رسد.در این تحقیق که ایروین سوسان محقق برجسته آمریکایی نیز حضور داشت مشخص شد که در عمق جنگل های آمازون درختان بسیار کندتر از حالت طبیعی رشد می کنند.کرومبور یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی در این باره می گوید: تخمین عمر درختان جنگل های آمازون کار ساده ای نیست یکی به این دلیل که این درختان همانند دیگر درختها دارای حلقه های سالانه ای که عمر درخت را نشان می دهد نیستند.شایان ذکر است که تخمین عمر این درختان و نحوه رشد آنها برای محققان از آن رو با ارزش است که در تحقیقات در مورد شیوه مقابله با آلودگی هوا و جذب آلودگی ها توسط درختان اثری جدی دارد. 
  

 

حدود 400 نوع از انواع پستانداران در منطقة آبخیز کنگو زندگی می‌کنند از جمله بزرگترین جمعیت گوریل‌ های مناطق پست ، شامپانزه ، bonobo و فیل‌های جنگلی که به دلیل تخریب سکونتگاههای خود در معرض خطر نابودی قرارگرفته‌اند

این جنگل‌ها همچنین منزلگاه اعضای قبیلة کوتاه‌قدان آفریقای مرکزی (pygmies پیگمه‌ها) است که گروه‌ های شکارچی سنتی هستند و به دلیل خواندن آواز ، نواختن طبل و اجرای رقص به احترام «جنگی » یا روح جنگل مشهور هستند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد